Burn out therapie

'Een fase van stilstand kan een enorme vooruitgang zijn’

 

Overspannenheid en burn-out zijn enorme alarmsignalen van jouw lichaam en geest. Je ziel is uitgeput, door stressvolle omstandigheden, roofbouw op je lichaam en/of werksituaties en relaties waar je ongelukkig van word.. Je lichaam is door zijn energievoorraad heen door stressvolle overbelasting. Deze alarmsignalen zeggen STOP.

Het is zeer belangrijk is om nú te handelen. Wanneer je dit uitstelt of niet doet, worden je klachten nog heftiger en je herstel-tijd veel langer. Wanneer je niet tijdig handelt is er een risico dat verminderde cognitieve vaardigheden en een energie-tekort blijvend worden. 

Onderstaande klachten wijzen op overspannenheid of een burn-out. Een burn-out wordt officieel gediagnosticeerd, wanneer klachten van overspannenheid minimaal een half jaar aanhouden.

 

Ervaar je een meervoud van onderstaande klachten?

Op Trustoo scoort deze praktijk een 9,5 op het gebied van individuele therapie, relatietherapie en gezinstherapie en staat op 1 in de TOP 10 van beste hulpverleners. De praktijk scoort op Social Media een 10.

Wat is voor jou nú van essentieel belang om te doen?

Wanneer je jezelf herkent in veel bovenstaande, of heftige klachten de afgelopen maanden: is het van belang – per direct – tijdelijk volledig te stoppen met werken, stressvolle zaken te elimineren en álle niet noodzakelijke activiteiten te schrappen.

Richt je hierbij op zaken waar jij wél controle over hebt. Neem je huidige destructieve gedragspatronen, werk/ -woonomgeving, relaties en vriendschappen eens goed onder de loep. Kies voor dingen/ situaties en mensen die jou blij maken en energie geven. Sla , hoe eng of moeilijk ook, een andere weg in.

Wanneer is het moment om weer te gaan werken?

Wanneer je een veelvoud van bovenstaande klachten al 3 maanden of langer ervaart, is het van belang voor blijvend herstel, dat je gedurende 2 maanden (zo goed als) klachtenvrij bent en energiek voelt. Bouw uren GELEIDELIJK op, schakel eventueel een bedrijfsarts van je werkgever in wanneer je hier ondersteuning bij nodig hebt. 

Belangrijk wanneer je weer gaat werken, is dat je alle oorzaken van werkstress bespreekt met je werkgever en deze zoveel mogelijk weggenomen worden. Wanneer een burnout voornamelijk door werkstress is ontstaan, ontkom je er niet aan om op de lange termijn jouw huidige werkomgeving, je functie, werktijden of de voorwaarden te veranderen.

Het is voor jezelf en je werkgever belangrijk dat je een bezoek brengt aan de huisarts die je klachten noteert , je doorverwijst voor een algemeen bloedonderzoek, en eventueel een diagnose bevestigd. Daarnaast kan je huisarts ook eventuele andere lichamelijke oorzaken uitsluiten.

Het is belangrijk om een volledig beeld te krijgen over je lichamelijke toestand en alle exacte tekorten in kaart te brengen. Dit kun je indien gewenst doen door een EMB Bloedtest. Je kunt hiervoor bij een orthomoleculaire therapeut terecht. 

Stress, angst en spanningen zorgen voor een té hoog verbruik van energie in jouw lichaam, maar ook vreet dit vitaminen en mineralen. Het lichaam verbruikt hoge concentraties, en neemt bestanddelen minder goed op. Hierdoor ontstaan tekorten en dit veroorzaakt vele eerder besproken burn-out klachten.

Om biologische en lichamelijke oorzaken uit te sluiten en/of te elimineren, is het belangrijk gezonde veranderingen door te voeren. Doe dit in kleine stapjes en probeer niet alles ineens te willen veranderen.

  • Beweeg (indien mogelijk) dagelijks 15 min. door een rustige wandeling.
  • Eet voornamelijk gezond voedsel en gevarieerd met véél groente en noten, en vermijd (veel) suiker.
  • Slik vanaf nu DAGELIJKS (minimaal een jaar) supplementen met vitaminen en mineralen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om alle benodigde vitaminen en mineralen uit je voeding te halen. Mijn persoonlijke advies is daarnaast een minimale aanvulling door extra:  Vitamine D3/K2 (druppels), B12, magnesium Tauraat en Visolie aan. Dit alles om het sympatische (stress-)zenuwstelsel te kalmeren en lichamelijke ontstekingen te verminderen. Dit zijn namelijk veelal lichamelijke klachten tijdens een burnout.

  • Let op; onderstaande is een richtlijn. Het is een dringend advies om je volledige lichamelijke gesteldheid te checken middels een algemeen bloed onderzoek in het ziekenhuis en een EMB Bloedtest, bij een orthomoleculaire therapeut/ arts. Zij kunnen je vervolgens zeer specifiek adviseren.

    Vitamine D3/ K2  25 mcg

    Vitamine C 3x 1000 mg 

    Vitamine C is verantwoordelijk voor 325 processen in het lichaam en tekorten zorgen voor VEEL klachten. Begin met 3 tabletten per dag; wanneer je darmen gaan rommelen of je dunne ontlasting krijgt betekent dit dat de maximale opname vitamine C is bereikt. Zodra je dit merkt, neem je voortaan dagelijks 1 tablet minder. Maar blijf  dagelijks altijd minimaal 1x 1000 mg slikken. 

    Vitamine B12 zuigtabletten 6000 mcg (van Vitakruid) 1x per dag. Vitamine B12 is verantwoordelijk voor 300+ processen in het lichaam en tekorten zorgen voor VEEL klachten. Bijna alle tekort-klachten zijn (ernstige) burn-out klachten. 

    Vitamine B5 5 mg / 10 mg/  15 mg. Tip: Kook je groente met zo weinig mogelijk water om verlies van vitamine B5 tegen te gaan.

    Omega 3 Visolie (van Ecology)

    Magnesium Tauraat (van Vitakruid). Overleg dit eerst met je arts indien je bekend bent met nierfalen.

    Magnesium is verantwoordelijk voor 350 processen in het lichaam en tekorten zorgen voor VEEL klachten. Tips voor optimale hoge opname: Tabletten innemen met water en géén calciumhoudende producten. Breek eventueel de tabletten zodat je deze verspreid op 2 tot 4 momenten per dag inneemt. 

  • Zolang je nog (heftige) emotionele/ lichamelijke klachten ervaart is het aan te raden, naast supplementen, dagelijks (minimaal 2x per week) een magnesium – (voeten-)bad te nemen gedurende minimaal 30 minuten. Magnesium wordt naast het spijsverteringskanaal (door het slikken van tabletten) namelijk nóg beter opgenomen door de huid. Win-win: Een magnesiumbad verzorgt tegelijkertijd je huid en eventuele huidproblemen. Voor de juiste sterke concentratie gebruik je 500 gram magnesiumvlokken in een voetenbad en minimaal 2 kilo in een ligbad.

    Ik raad de supplementen van ‘vitakruid’, ‘biotics’ en ‘eqology ‘ aan; dit zijn natuurlijke producten welke snel worden opgenomen door het lichaam en ze bevatten hoge concentraties vitaminen en mineralen. Tip: koop een voordeelpot van supplementen. Bestel daarnaast – via Google internet – minimaal 20 kilo magnesiumvlokken; wanneer je meer aantallen bestelt, betaal je op lange termijn een stuk minder.

    Verbaas jezelf hoe snel je je beter voelt zodra je je ontstane tekorten van vitaminen en mineralen aanvult. Zie dit als een waardevolle investering in jezelf, je gezondheid en lichamelijk herstel.

Het grootste probleem bij een burnout is dat er geen sprake is, of kan zijn van een snel herstel. Lichaam en geest zijn compleet uitgeput, en dit kost véél tijd om bij te tanken en te herstellen.

Iedereen wie een burnout heeft (gehad), weet dat je ‘op je kop kunt gaan staan’ en álles uit de kast kunt halen om snel te herstellen, maar dat er eigenlijk maar 4 gouden sleutels zijn;

 

Rust.

Plezier.

Tijd.

En véél Geduld.

Een langdurig ziekteproces waarbij je in álles beperkt word, voelt slopend, hopeloos, uitzichtloos, en maakt je uiteindelijk doodongelukkig en depressief.

Om deze zware omstandigheden vol te kunnen houden, is het belangrijk dat je hulp zoekt bij een gespecialiseerde hulpverlener. Mijn persoonlijke voorkeur zou zelfs uitgaan naar een hulpverlener én ervaringsdeskundige in één.

Vooral omdat burnout geen medische lichamelijke oorzaak laat zien (zoals hartfalen, neurologische afwijkingen, diabetes etc.), wordt dit ziekteproces vaak onderschat door artsen en hulpverleners. Mijn inziens kunnen alleen mensen wie zelf een ernstige burnout hebben gehad, anderen écht begrijpen en passend ondersteunen. 

Je kunt hiervoor in mijn praktijk terecht. Je leert hoe je met heftige klachten om kunt gaan, hoe je jouw dagen kunt indelen, hoe je balans vind tussen energiegevers en energienemers, en krijgt ondersteuning tijdens moeilijke momenten.

Tot slot zeer belangrijk;

Interne oorzaken: belemmerde gedragspatronen en energievretende gedachten aanpakken. Daarnaast kan het belangrijk zijn om traumatische gebeurtenissen en stressvolle situaties te verwerken, onder begeleiding van een gespecialiseerde therapeut.

Externe oorzaken: De stressvolle zaken in de omgeving veranderen waar mogelijk. 

Deze fase komt pas aan bod wanneer je lichaam en geest belastbaar genoeg zijn om dit aan te kunnen.

 

Ook voor jou is rust, geluk, overvloed en vreugde beschikbaar!

 

Vertrouw erop dat, ook JIJ… uit deze fase komt. Lukt het even niet alleen? Dan help ik je graag.